Jel-Adó Komplex Fonomimikai ABC
A komplex fonomimika módszerének megalkotója Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, címzetes egyetemi tanár. A módszer az olvasás technikai részének fejlesztését, a biztos hang / betű asszociációt, az összeolvasást és a folyamatos olvasás kialakulását segíti. Minden betűhöz kapcsolható olyan mozgássor vagy mozdulat, amely az ABC betűinek felidézését látványosan segíti. A komplex fonomimikai ABC jelei a betű formájával, kiejtésével kapcsolatos jellegzetességeket ragadják meg. A szoros asszociáció elérése érdekében olyan mozdulatok vagy mozgássorok kerültek alkalmazásra, amelyekhez egyszerre társítható auditív, vizuális és motoros asszociáció is. Az egyjegyű mássalhangzók egy kézzel, a kétjegyű mássalhangzók két kézzel kerülnek megmutatásra. A mozdulatok kivitelezése során a gyerekek – az olvasás haladási irányának megfelelően – mindig a bal kezüket kell, hogy használják. Forrás: Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, Olvasástanítás fonomimikával, Szegedi Egyetemi Kiadó, JGYF Kiadó, Szeged, 2019.
Sok-sok örömteli pillanatot kívánok a módszer elsajátításához! – Kriszti
További kézjelek találhatóak az OKTATÁS menüben lévő JEL-SZÓ-KINCS és KULTURÁLIS KINCS modulokban.
Aktuális információkért érdemes lehet a főmenüben lévő narancssárga gombbal a hírlevélre is feliratkozni
A Meixner módszer hívóképei
A Meixner módszer és a fonomimika hívóképeinek összevetése:
A javaslatra azért van szükség, mert azonos elvekre épül mind a két módszer, jól lehet ötvözni őket. A kérdés, hogy melyik hívóképet érdemes használni.
Magánhangzók: nincs ütközés, hiszen a Meixner módszerben a magánhangzókat szájállások képviselik. A hívóképekhez egyszerűen odaillesztjük a fonomimikai jelek képeit, amit a gyerekek mutatnak. Még összekötő szöveg sem kell, a fonomimika képei kiegészítik és differenciált észlelést biztosítanak.
Mássalhangzók: A hívóképek gyakran megegyeznek, mert mind a két módszer hangoztat, nem pedig leválaszt. Ahol nem, ott egy értelemszerű összefüggést alkotunk. A meixner hívóképekhez odaillesztjük a fonomimika képét, a fonomimika jelével egészítjük ki a hang/betű tanítását. A hang és a betű közötti kapcsolatot a fonomimika elvei alapján végezzük, így segítve az önálló írás kialakulását.
Hang/betű | Meixner | Fonomimika | Kísérő szöveg |
b | buborék | éhes baba | A b zöngés hang, ezért nem alkalmas a hangtalanul elpattanó szappanbuborék jelzésére. |
c | egér | cica | A cica éhes, egeret enne |
d | dob | doboló fiú | |
f | fa | széfújta fa | |
g | gúnár | gúnár gégéje | |
gy | lovacska biztatás | lovacska biztatás | |
h | kézmelengetés | kézmelengetés | |
j | síró fiú | csujogatás | A fiú már nem sír, néptáncot tanul, szívesen csujogat. |
k | kakas | kakas | |
l | liba (?) | éneklő kislány | A kislány a „süss fel nap” dalt lálázva énekli. |
ly | lyukas zokni | két kézzel csujogunk | Addig táncoltunk, hogy kilyukadt a zoknink |
m | medve | medve | |
n | mentőautó | mutogató néni | A néni mutogat: ni, ott megy a mentő! |
ny | nyávogó cica | nyuszi | |
p | pipa | szappanbuborék | Mindkettő ugyanúgy pattan |
r | motor | motor | |
s | vonat | vonat | |
sz | kígyó | kígyó | |
t | autó | ingaóra | Az óra mutatja, hogy az autó mikor indul. |
ty | tyúk | traktor | Nehogy a tyúk a traktor kerekei alá kerüljön! |
v | kutya | kutya | |
z | méhecske | méhecske | |
zs | zsupsz | 2 landoló repülő |
Az Oktatási Hivatal hívóképei
Az Oktatási Hivatal és a fonomimika hívóképeinek összevetése:
A hívóképeknek semmi közük a hanghoz vagy a betűhöz. A szó első hangjából kell leválasztani a beszédhangot. A hang/betű között nincs kapcsolat.
Javaslat: az OH hívóképei legyenek a falon. A hangokat és a betűket fonomimikával tanítsuk, majd a jelet mutató gyermek fotóját rögzítsük a hívóképre. Összekötő szöveg:
Hang/betű | OH | Fonomimika | Kísérő szöveg |
a | alma | alvás | A fiú almát evett, most alszik. |
á | ágy | ásítás | Álmos a fiú, indulás az ágyba! |
b | bohóc | éhes baba | A bohóc is éhes, meg a baba is. |
c | ceruza | cicahívogatás | Gyere cica, ne kelljen leírnom! |
cs | csiga | csibecsipogás | A csibe csipog a csigának. |
d | delfin | dobolás | A delfinnek jó a füle, maghallja a dobszót. |
e | egér | rámutatás | Ez egy egér! |
é | érem | önmagamra mutatás | Én vagyok olyan ügyes a sportban, hogy érmet is fogok szerezni! |
f | fagyi | fújja a szél a fát | A fagyit nem fújja a szél, nyalogathatod. |
g | gomba | liba gégéje | A liba csodálkozik a gombán: finom ez? |
gy | gyűrű | lovacska bíztatás | Ha elsőnek érsz a célba lovacska, gyűrűt nyersz! |
h | hóember | kézmelengetés | Hóember készítése közben hideg lett a kezem! |
i, í | ibolyaíj | a kismalac röviden és hosszan visít | A visító kismalac üdvözli mindkettőt, röviden és hosszan. |
j | jég | csujogás | Télen is jó a néptánc, juhéj! (J) |
k | kutya | kakas | A kakas rákiált a kutyára. |
l | ló | éneklő kislány | A kislány énekel a lónak (l,l, l) |
ly | lyukas zokni | csujogás | Addig táncoltunk, hogy kilyukadt a zoknink! |
m | medve | medve | medvemormogás (ugyanaz a hívókép) |
n | nap | mutogató néni | A néni felfelé mutat: nini, süt a nap! |
o, ó | oroszlánóra | csodálkozás | Mindkettőre rácsodálkozunk (röviden, hosszan). |
ö, ő | öv, őz | pöfögés | Az autóban mentőöv van (ö), kikerüli az őzet. |
p | polip | szappanbuborék | A polipra is fújunk szappanbuborékot. |
r | rózsa | sebességváltás | Sebességváltáskor kikerüljük a rózsát, nehogy letapossuk. |
s | süni | vonat | A süni gyorsan lemászik a sínről, nehogy a vonat elüsse. |
sz | szőlő | kígyósziszegés | A kígyó sziszeg a szőlőre, de nem eszi meg. |
t | tehén | óralap mutatókkal | Az órainga tiktakol, hogy be kell hajtani a tehenet a legelőről. |
ty | tyúk | pöfögő traktor | Nehogy a tyúk a traktor kerekei alá kerüljön! |
u, ú | uborka, út | farkasvonítás | A farkas mindkettőre vonít röviden, hosszan. |
ü, ű | üveg, űrhajó | ülés | az üvegre rá ne ülj (ü), de az űrhajóba beülhetsz! (ű) |
v | vonat | kutyavakkantás | A kutya mérges a vonatra, rávakkant. |
z | zebra | méhecskezizegés | A méhecske körül zümmögi a zebrát. |
zs | zsiráf | két repülő landol | A hosszúnyakú zsiráf nézi, hogyan ér a két repülő magasról a földre. |