Jel-Adó Komplex Fonomimikai ABC

A komplex fonomimika módszerének megalkotója Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, címzetes egyetemi tanár. A módszer az olvasás technikai részének fejlesztését, a biztos hang / betű asszociációt, az összeolvasást és a folyamatos olvasás kialakulását segíti. Minden betűhöz kapcsolható olyan mozgássor vagy mozdulat, amely az ABC betűinek felidézését látványosan segíti. A komplex fonomimikai ABC jelei a betű formájával, kiejtésével kapcsolatos jellegzetességeket ragadják meg. A szoros asszociáció elérése érdekében olyan mozdulatok vagy mozgássorok kerültek alkalmazásra, amelyekhez egyszerre társítható auditív, vizuális és motoros asszociáció is. Az egyjegyű mássalhangzók egy kézzel, a kétjegyű mássalhangzók két kézzel kerülnek megmutatásra. A mozdulatok kivitelezése során a gyerekek – az olvasás haladási irányának megfelelően – mindig a bal kezüket kell, hogy használják. Forrás: Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, Olvasástanítás fonomimikával, Szegedi Egyetemi Kiadó, JGYF Kiadó, Szeged, 2019.
Sok-sok örömteli pillanatot kívánok a módszer elsajátításához! – Kriszti
További kézjelek találhatóak az OKTATÁS menüben lévő JEL-SZÓ-KINCS és KULTURÁLIS KINCS modulokban.
Aktuális információkért érdemes lehet a főmenüben lévő narancssárga gombbal a hírlevélre is feliratkozni

A Meixner módszer hívóképei

A Meixner módszer és a fonomimika hívóképeinek összevetése:

A javaslatra azért van szükség, mert azonos elvekre épül mind a két módszer, jól lehet ötvözni őket. A kérdés, hogy melyik hívóképet érdemes használni.

Magánhangzók: nincs ütközés, hiszen a Meixner módszerben a magánhangzókat szájállások képviselik. A hívóképekhez egyszerűen odaillesztjük a fonomimikai jelek képeit, amit a gyerekek mutatnak. Még összekötő szöveg sem kell, a fonomimika képei kiegészítik és differenciált észlelést biztosítanak.

Mássalhangzók: A hívóképek gyakran megegyeznek, mert mind a két módszer hangoztat, nem pedig leválaszt. Ahol nem, ott egy értelemszerű összefüggést alkotunk. A meixner hívóképekhez odaillesztjük a fonomimika képét, a fonomimika jelével egészítjük ki a hang/betű tanítását. A hang és a betű közötti kapcsolatot a fonomimika elvei alapján végezzük, így segítve az önálló írás kialakulását.

Hang/betű

Meixner

Fonomimika

Kísérő szöveg

b

buborék

éhes baba

A b zöngés hang, ezért nem alkalmas a hangtalanul elpattanó szappanbuborék jelzésére.

c

egér

cica

A cica éhes, egeret enne

d

dob

doboló fiú

 

f

fa

széfújta fa

 

g

gúnár

gúnár gégéje

 

gy

lovacska biztatás

lovacska biztatás

 

h

kézmelengetés

kézmelengetés

 

j

síró fiú

csujogatás

A fiú már nem sír, néptáncot tanul, szívesen csujogat.

k

kakas

kakas

 

l

liba (?)

éneklő kislány

A kislány a „süss fel nap” dalt lálázva énekli.

ly

lyukas zokni

két kézzel csujogunk

Addig táncoltunk, hogy kilyukadt a zoknink

m

medve

medve

 

n

mentőautó

mutogató néni

A néni mutogat: ni, ott megy a mentő!

ny

nyávogó cica

nyuszi

 

p

pipa

szappanbuborék

Mindkettő ugyanúgy pattan

r

motor

motor

 

s

vonat

vonat

 

sz

kígyó

kígyó

 

t

autó

ingaóra

Az óra mutatja, hogy az autó mikor indul.

ty

tyúk

traktor

Nehogy a tyúk a traktor kerekei alá kerüljön!

v

kutya

kutya

 

z

méhecske

méhecske

 

zs

zsupsz

2 landoló repülő

 

Az Oktatási Hivatal hívóképei

Az Oktatási Hivatal és a fonomimika hívóképeinek összevetése:

A hívóképeknek semmi közük a hanghoz vagy a betűhöz. A szó első hangjából kell leválasztani a beszédhangot. A hang/betű között nincs kapcsolat.

Javaslat: az OH hívóképei legyenek a falon. A hangokat és a betűket fonomimikával tanítsuk, majd a jelet mutató gyermek fotóját rögzítsük a hívóképre. Összekötő szöveg:

Hang/betű

OH

Fonomimika

Kísérő szöveg

a

alma

alvás

A fiú almát evett, most alszik.

á

ágy

ásítás

Álmos a fiú, indulás az ágyba!

b

bohóc

éhes baba

A bohóc is éhes, meg a baba is.

c

ceruza

cicahívogatás

Gyere cica, ne kelljen leírnom!

cs

csiga

csibecsipogás

A csibe csipog a csigának.

d

delfin

dobolás

A delfinnek jó a füle, maghallja a dobszót.

e

egér

rámutatás

Ez egy egér!

é

érem

önmagamra mutatás

Én vagyok olyan ügyes a sportban, hogy érmet is fogok szerezni!

f

fagyi

fújja a szél a fát

A fagyit nem fújja a szél, nyalogathatod.

g

gomba

liba gégéje

A liba csodálkozik a gombán: finom ez?

gy

gyűrű

lovacska bíztatás

Ha elsőnek érsz a célba lovacska, gyűrűt nyersz!

h

hóember

kézmelengetés

Hóember készítése közben hideg lett a kezem!

i, í

ibolya

íj

a kismalac röviden és hosszan visít

A visító kismalac üdvözli mindkettőt, röviden és hosszan.

j

jég

csujogás

Télen is jó a néptánc, juhéj! (J)

k

kutya

kakas

A kakas rákiált a kutyára.

l

éneklő kislány

A kislány énekel a lónak (l,l, l)

ly

lyukas zokni

csujogás

Addig táncoltunk, hogy kilyukadt a zoknink!

m

medve

medve

medvemormogás (ugyanaz a hívókép)

n

nap

mutogató néni

A néni felfelé mutat: nini, süt a nap!

o, ó

oroszlán

óra

csodálkozás

Mindkettőre rácsodálkozunk (röviden, hosszan).

ö, ő

öv, őz

pöfögés

Az autóban mentőöv van (ö), kikerüli az őzet.

p

polip

szappanbuborék

A polipra is fújunk szappanbuborékot.

r

rózsa

sebességváltás

Sebességváltáskor kikerüljük a rózsát, nehogy letapossuk.

s

süni

vonat

A süni gyorsan lemászik a sínről, nehogy a vonat elüsse.

sz

szőlő

kígyósziszegés

A kígyó sziszeg a szőlőre, de nem eszi meg.

t

tehén

óralap mutatókkal

Az órainga tiktakol, hogy be kell hajtani a tehenet a legelőről.

ty

tyúk

pöfögő traktor

Nehogy a tyúk a traktor kerekei alá kerüljön!

u, ú

uborka, út

farkasvonítás

A farkas mindkettőre vonít röviden, hosszan.

ü, ű

üveg, űrhajó

ülés

az üvegre rá ne ülj (ü), de az űrhajóba beülhetsz! (ű)

v

vonat

kutyavakkantás

A kutya mérges a vonatra, rávakkant.

z

zebra

méhecskezizegés

A méhecske körül zümmögi a zebrát.

zs

zsiráf

két repülő landol

A hosszúnyakú zsiráf nézi, hogyan ér a két repülő magasról a földre.

Összeállította: Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit, 2024.07.29.