loader image

Olvasástanítás fonomimikával. Komplex elvű fonomimika

Fazekasné Fenyvesi Margit komplex elvű fonomimikáról szóló leírását olvashatod az alábbiakban.

Használjuk azt, ami már egyszer bevált!

A fonomimika egy 70 évvel ezelőtt politikai okokból megszüntetett, de előtte évtizedekig hatékony, motiváló és kedvelt olvasás-írástanítási módszer.

Minden hanghoz tartozik egy mozdulat, ami a hangot és a betűt egyaránt jelképezi. Pl a c hang a cicahívó hang, mozdulata a cica begörbült farka, a betű alakja is a cica farkába beírható.

 

A mozgással összekötött beszéd mindig spontán figyelmet biztosít. A hangot és betűt jelképező gesztus (fonomimika) mozdulata a gyermekeknek örömet okoz, gyorsabbá teszi a rögzítést, a differenciálást és az összeolvasást. A gyermekek szeretnek mozogni!

Megtartva Meixner Ildikó hang/betűtanítási elveinek egy részét, benne van még a fonológiai tudatosság fejlesztésének szándéka is, ezért minden hang/betű tanításához előkészítő és gyakorló módszertani anyagok, játékok, szógyűjtemények tartoznak.

Kutatási adataink szerint a fonomimika:

  • meggyorsítja az olvasástanulás technikáját,
  • megkönnyíti az összeolvasás mechanizmusát,
  • jobbá teszi a fonológiai tudatosságot,
  • az önálló írás a hang-betű asszociáció révén szilárdabb lesz,
  • megmutatkoznak a gyors és jó minőségű fonémadöntések következményei a helyesírásban,
  • motiváló hatású a mozgásos, játékos hang/betű tanítási mód.

A fonomimika módszere nem kötött tankönyvcsaládhoz, betű/hangtanítási sorrendhez, eszközigénye nincs. Teljes szabadságot ad a felhasználásban mindenkinek, aki a hang/betű tanítást és az összeolvasás tanítását motiválóan, gyorsan és stabil eredményekkel kívánja megvalósítani.

A fonomimika az eltérő tantervű általános iskolákban már ismert, elterjedt alkalmazás.

Az integráció miatt az általános iskolai osztályok összetétele igen változatos lett, de az olvasás-írás tanítás módszere nem követte ezt a változatosságot. Ezért került át a fonomimika, mint módszer a többségi általános iskolákba.

Néhány vélemény a fonomimika módszerével olvasást-írást tanító pedagógusoktól:

„Az önálló írás valóban szuper lett az osztályomnál, de az olvasással is elégedett vagyok. Sosem volt még ilyen a pályafutásom alatt: az év végi írás felmérésben, ami másolásból, tollbamondásból és önálló szóírásból állt minden tanuló 90%felett teljesített. Minden tanuló! Csak ámultam”. (László Tünde tanító, Szolnok)

„Én nagyon elégedett vagyok a teljesítményükkel. Hálás vagyok, hogy megtanulhattam a fonomimika módszerét. Már van egy olyan eszköz a kezemben, amivel segíthetek a gyerekeknek. Eddig ez nem volt, és gyakran éreztem magam tehetetlennek”. (Seregély Erika tanító, Ócsa)

„Köszönöm ezt a módszert, a gyerekekkel együtt én is nagyon élveztem!”
(Jankai -Nagy Tímea tanító, Győr)

Fazekasné Fenyvesi Margit
c. egyetemi tanár

Fonomimika ABC videósorozat itt érhető el:

Jel-Adó Komplex Fonomimikai ABC

 

Share on facebook
Facebook

Legújabb híreink

Közelgő események

Kövess minket Facebookon!

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. View more
Cookies settings
Elfogadom
Elutasítom
Adatvédelmi és Cookie szabályzat
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Hogyan törölheti a cookie-kat, és hogyan tilthatja le azokat: Amennyiben nem szeretné, hogy cookie-kat használjunk, letilthatja azokat. A letiltás böngészőfüggő, és különböző módon történhet. A legnépszerűbb böngészőkben a letiltás mikéntjéről az alábbi linkeken szerezhet tudomást:
Save settings
Cookies settings
giftCreated with Sketch.

Ki szeretnéd próbálni a kézjeles kommunikációt?

A Kérem a tartalmakat gomb megnyomásával  14 db Kulturális Kincshez és 44 db Jel-Szó-Kincshez kapsz hozzáférést, valamint feliratkozol hírlevelünkre.

INGYENES
próbacsomag

Élj MOST a lehetőséggel!